De één zijn retour, is de ander zijn Kringwinkelvondst!

De één zijn retour, is de ander zijn Kringwinkelvondst!
Sinds kort werken Kringwinkel en Bol.com samen om geretourneerde pakketjes, die niet meer opnieuw verkocht kunnen worden online, een tweede leven te geven offline. Het gaat dan om spullen die nog in perfecte staat zijn, maar waarvan de verpakking bijvoorbeeld beschadigd is, of een set van 5 speelgoedautootjes waarvan er één ontbreekt.

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen? 

Daarvoor introduceren we graag ons B2B-initiatief, Reloved. Om op een nog grotere schaal impact te maken op de circulaire economie, richt Kringwinkel zich via Reloved specifiek op bedrijven en overheidsinstellingen; Kringwinkel for Business dus. Het doel: partners ontzorgen bij het inzamelen, verwerken, herstellen en/of verkopen van goederen die anders weggegooid zouden worden.

“Reloved is de go-between tussen bedrijven, die duurzame circulariteit willen concretiseren, en Kringwinkel. Goederen via Kringwinkel in de omloop houden is een win op meerdere niveaus. Hergebruik is immers de eerste essentiële stap in een circulaire economie. De Kringwinkels werken lokaal aan dat hergebruik met sociale tewerkstelling.”  - Barbara Thomas, Reloved.

Kringwinkel for Business: Reloved

Voorheen werd er ook al ingezet op B2B-samenwerkingen bij diverse Kringwinkelcentra. Zo werken Kringwinkel en Recupel nauw samen om elektro correct te recycleren. Reloved wil dit type samenwerkingen over alle centra uitbreiden. “Zo kunnen alle centra samen met externe bedrijven een grotere impact maken dan voorheen” klinkt het bij Reloved. Kringwinkel is dan ook expert in hergebruik. Heel veel grote retailers zijn dit nog niet. 

Samenwerking met BOL 

Reloved werkt sinds kort dus ook samen met het e-commerce platform Bol. 

“Reloved zorgt ervoor dat afgekeurde pakketjes een tweede kans krijgen. Afhankelijk van de staat van de producten worden ze bij Kringwinkel eerst hersteld of meteen verkocht in de Kringwinkels. Bovendien loopt de samenwerking zeer vlot, aangezien we met Reloved via één aanspreekpunt, efficiënt kunnen samenwerken met meer dan 100 Vlaamse Kringwinkels.” - Linda Van De Veen, Bol

Als het gaat om retouren willen ze bij Bol uiteraard liever voorkomen dan genezen. Bol geeft klanten een zo goed mogelijk beeld van een product en maakt daarmee ook de kans op een retournering zo klein mogelijk. Tegelijkertijd blijven retourzendingen een onderdeel van e-commerce. Wil je meer weten over Reloved? Neem dan zeker een kijkje op deze pagina.

Zoek jouw kringwinkel