Veelgestelde vragen

Betalen jullie voor de spullen die ik geef?

Kringwinkels mogen geen tweedehands goederen aankopen. We mogen enkel goederen in ontvangst nemen die door hun eigenaar weggeschonken worden. Betalen voor tweedehands goederen zou buiten onze opdracht vallen: we hebben als kringloopcentrum immers de opdracht om herbruikbare goederen in te zamelen, zodat deze niet op de afvalberg zouden belanden. Onze milieudoelstelling is herbruikbare goederen in te zamelen en deze een tweede leven te schenken in onze Kringwinkels.

 

Waarom weigeren jullie spullen, moeten jullie niet alles ophalen?

De goederen die worden geschonken moeten nog in goede staat zijn. Zijn ze stuk, sterk vervuild of tot op de draad versleten, dan horen ze thuis op het groot huisvuil of bij het restafval op je container- of recyclagepark. De Kringwinkel Midwest is geen revisiecentrum, wat betekent dat wij geen herstellingen mogen uitvoeren, enkel wat poets- en onderhoudswerk. Als wij niet-herbruikbare goederen moeten verwerken dan kost ons dit geld. Geld die we niet kunnen besteden aan realisatie van onze sociale doelstellingen: Sociale tewerkstelling, ervoor zorgen dat iedereen herbruikbare goederen kan aankopen aan zeer lage prijzen en het verkleinen van de afvalberg.

 

Hoelang duurt het vooraleer ik een afspraak kan krijgen om materiaal te komen ophalen?

Dat hangt af van de hoeveelheid mensen die bellen om een afspraak te maken. Vakantieperiodes zijn vaak de drukste periodes en dan kan het gebeuren dat je twee weken of meer geduld moet hebben vooraleer men je spullen kan komen ophalen. In die periodes houden mensen eens vaker grote kuis en bellen ze De Kringwinkel om spullen te komen ophalen die ze zelf niet kunnen brengen. Normaal gezien moet je rekenen op één week wachttijd.

 

Hebben jullie een specifiek product in de winkels liggen?

Het aanbod in onze winkels hangt af van wat gegeven/gekocht wordt en verandert dus elke dag. Vandaar dat het onmogelijk is om te weten wat er in welke winkel in de rekken ligt. Heb je toch een specifieke vraag, contacteer dan de winkel zelf. De medewerkers ter plaatse zullen je verder kunnen helpen. Of een product in één van de andere winkels aanwezig is of binnenkort zal zijn, kunnen ze natuurlijk ook niet weten.

 

Kan ik spulletjes reserveren in de winkel?

Goederen kan men 1 werkdag reserveren. Je ziet de kast van je dromen maar je weet niet of het ook die van je partners dromen is. Of je moet thuis nog nameten of ze wel kan staan. Of het blitse hemd moet toch nog even gepast worden door zoonlief. Dan kan je deze goederen 24 uur reserveren. Let wel, reservaties kunnen niet verlengd worden en de koop kan pas gesloten worden als er (ten minste) een voorschot betaald is. Wij reserveren geen goederen op aanvraag. Dit betekent dat je bijvoorbeeld niet kan vragen verwittigd te worden als er een grote koelkast of wasmachine in de winkel komt. Reservaties op aanvraag zijn voor ons geen haalbare kaart. Je kan wel regelmatig bellen om te vragen of de gewenste goederen op dat moment voorradig zijn.

 

Hoe zit het met garantie op de spullen die ik koop in de winkel?

De aansprakelijkheid en de garantietermijn van De Kringwinkel is wettelijk beperkt tot de duur van 12 maanden vanaf de levering van de goederen bestemd voor normaal particulier gebruik. De verkoopsvoorwaarden hangen uit in de winkel. De koper is ervan op de hoogte dat de goederen die door De Kringwinkel te koop aangeboden worden hetzij verworven werden via een schenking, hetzij door De Kringwinkel als materialen zonder eigenaar of achtergelaten voorwerpen werden toegeëigend. Uit de omstandigheden waarin de goederen worden aangeboden moet worden afgeleid dat de kans zeer groot is dat deze goederen zijn behept met gebreken die niet door De Kringwinkel kunnen gekend zijn. Voor elk gebrek dat zich manifesteert binnen de eerste 6 maanden na de levering of afhaling en waarvoor de garantie geldt, wordt het goed gedekt door de volgende garantie: indien mogelijk wordt het goed vakkundig hersteld, vervangen door hetzelfde of een gelijkaardig product. Indien geen van de voorgaande vormen van genoegdoening mogelijk is, zijn een prijsvermindering of de ontbinding van de verkoopovereenkomst mogelijk. De koper brengt het defecte goed samen met het kasticket en het productpaspoort terug naar De Kringwinkel waar het goed gekocht werd om de garantieprocedure op te starten.

 

Moet ik de spullen die ik koop direct meenemen?

Kan je je aankoop niet meteen mee naar huis nemen, dan kan het afgehaald worden tot 8 dagen na aankoop. Iets bij jou thuis laten leveren is ook een mogelijkheid. De tarieven zijn afhankelijk van de afstand tot bij jou thuis (kilometervergoeding) en zijn beschikbaar aan de kassa van elke winkel.

 

Mensen brengen spullen gratis naar jullie, en jullie verkopen deze dikwijls voor een aardig bedrag. Wat gebeurt er met de winst?

Het is belangrijk te weten dat De Kringwinkels geen winstoogmerk hebben. De opbrengst uit de verkoop van tweedehandsspullen investeren wij opnieuw in onze medewerkers, de verbetering van onze werking en maatschappelijke doelstellingen. Onze inkomsten gaan naar onze medewerkers Dankzij De Kringwinkel konden we in 2017 meer dan 200 mensen tewerkstellen, waarvan zo’n 80% uit “kansengroepen” komen: mensen die langdurig werkeloos zijn, mensen die laaggeschoold zijn, … Zij krijgen dankzij De Kringwinkel een kans om terug op de arbeidsmarkt te komen. Ze krijgen daarmee naast een job vaak ook begeleiding en opleiding, een sociaal netwerk en vaak ook een groter gevoel voor eigenwaarde. De overige inkomsten gaan naar de huur van gebouwen, het onderhoud van de vrachtwagens, het milieuvriendelijker maken van onze organisaties, innovatieprojecten, enz… We hebben bovendien nauwe banden met lokale OCMW’s en armoedeorganisaties. Heel wat mensen met een leefloon krijgen extra korting bij ons.

Meer van De Kringwinkel Midwest

De Kringwinkel Midwest investeert vollenbak in Opnieuw Geluk! Enerzijds geven we kansen aan mensen die moeilijkheden ondervinden op de reguliere arbeidsmarkt, anderzijds proberen we goederen van de afvalberg te redden door ze opnieuw te koop aan te bieden. Onze medewerkers draaien mee in onze vijf winkels, ons logistiek centrum, de eco-cafés en onze fietsenafdeling Eco-velo.

 

Ontdek hier al onze winkels!

  • Kringwinkel
  • Geefpunt
  • Textielcontainer
    Bekijk de andere 23 locaties hier.

Onze activiteiten

Bekijk alle activiteiten
Zondagopeningen

Zondagopeningen

Jobs bij De Kringwinkel Midwest

Polyvalent Werkbegeleider-Coach te Ingelmunster

De Kringwinkel Midwest is op zoek naar een bijkomende werkbegeleider-coach ter versterking van het omkaderingsteam in het logistiek centrum. Je springt bij waar je op dat moment het meeste verschil kan maken.

Joblocatie: De Kringwinkel Midwest

Bekijk vacature

Coördinator Eco Velo

Je bent eindverantwoordelijke van onze fietsactiviteiten. Je bent verantwoordelijk voor de dagdagelijkse coördinatie van de activiteiten, je staat in voor de goede organisatie van het fietspunt en het fietsatelier

Joblocatie: De Kringwinkel Midwest

Bekijk vacature

Werkbegeleider-coach sorteeratelier

Samen met je 2 collega werkbegeleider-coaches sta je in voor de dagelijkse organisatie in het sorteeratelier (textiel, huisraad, boeken, speelgoed). Daarbij begeleid en ondersteun je doelgroepmedewerkers bij het uitvoeren van hun job.

Joblocatie: De Kringwinkel Midwest

Bekijk vacature

Alles over De Kringwinkel Midwest

Over ons

Nog bij ons

Schenken geblazen